Phil Knight 's memoar betonar familjen, glansar över kontroverser (recension)

i ”Shoe Dog: a Memoir by the Creator of Nike” skickar Phil Knight läsaren på en rundtur i företagets skapande och formativa år, från 1962, när han tog de första stegen för att starta ett företag, till 1980, när företaget gjorde ett offentligt aktieutbud.

det är en fascinerande historia. Och medan det har berättats i andra böcker och otaliga nyhetsartiklar, är det första gången huvudpersonen verkligen har öppnat sig om sina minnen av Nikes tidiga historia.

Knights personliga berättelse skiljer denna bok från andra om Nikes historia. Läsarna kan komma bort förvånad över familjens betydelse.

så många tidigare berättelser om Riddarelegenden har betonat det faderliknande inflytandet från University of Oregon spårtränare Bill Bowerman. Knight sprang för Ducks i hans undergrad dagar och senare sökte sin gamla tränare som ett företag medgrundare.i ” Shoe Dog ”lär vi oss dock att det fanns en annan, mycket mer inflytelserik fadersfigur i Knight ’s life-William” Bill ”Knight, Knight’ s father, vars egen historia var rotad i ödmjuk början i Roseburg.

gång på gång beskriver boken riddare som söker och tar emot sin fars hjälp. Bokens bedömning inkluderar bristerna hos hans far, den tidigare utgivaren av Oregon Journal. Studenter av Riddarelegenden kan bli förvånad över den verkliga källan till hans smeknamn, ”Buck”, som ofta har krediterats Bowermans skicklighet.

Knight mor, Lota Hatfield Knight, var också en viktig supporter. Han minns fondly hennes symboliska köp av ett par sneakers på en avgörande tid i företagets historia-för att visa stöd för sin enda son samt tweak näsan av sin man.Knight ’ s wife, Penny, dyker upp i hela boken efter att hon och författaren träffades för första gången i en Portland State University accounting class Knight undervisade, en händelse som berättades med tillgivenhet och humor.

och Knight nämner ofta sin ånger för att inte spendera mer tid med sina söner, Matthew och Travis-en ånger som blir särskilt gripande efter Matthews död vid 34 års ålder i en dykolycka. Knight beskriver omständigheterna kring olyckan såväl som det hjärtskärande ögonblicket när han och Penny hörde nyheterna.Knight definition av familjen sträcker sig till sina medarbetare, särskilt en kärngrupp av män som hjälpte till att starta företaget, särskilt första heltidsanställd Jeff Johnson och fjärde heltidsanställd Bob Woodell.

viktiga ögonblick i företagets historia är komediens ögonblick, till exempel skapandet av Swoosh-logotypen av Carolyn Davidson, en Portland State University-student:

”När jag kom tillbaka till Oregon bjöd jag in henne till kontoret igen och sa till henne att vi behövde en logotyp. – Vilken sort? frågade hon . ’Jag vet inte,’ sa jag. – Det ger mig mycket att fortsätta, säger hon. ’Något som väcker en känsla av rörelse’, sa jag. ’Motion,’ sade hon, tvivelaktig.

Knight bryr sig inte om den feta bocken Davidson producerar. Swoosh-logotypen betraktas nu som en av de mest kända i världen, men Knight sa berömt vid tidpunkten för antagandet: ”jag älskar det inte. Kanske kommer det att växa på mig.”

senare kommer Johnson med företagsnamnet, en desperation för produktionen av företagets första sko. Woodell och Knight debatterar fördelarna med Nike, den grekiska segergudinnan, bland andra val. Knight gjorde det sista samtalet.

”’ vad bestämde du? Woodell frågade mig i slutet av dagen. ’Nike’, mumlade jag. ’Hm,’ sa han. ’Ja, jag vet,’ sa jag. – Det kanske växer på oss, säger han.Knight belackare kan vara nöjda med att se boken fungerar som en konfessionell där han listar en mängd olika synder. Gav inte tillräckligt-eller något-beröm till sina anställda? Skyldig. Hade ett fall med värderad anställd och vän Rob Strasser som förblev omtvistad tills Strasser dog? Skyldig. Trodde Ryan Leaf skulle vara en bättre quarterback än Peyton Manning? Fick inte Bo Jackson åter signerad? Tvivlade Magic Johnson skulle göra det i NBA? Skyldig, skyldig, skyldig.

men detektorerna kan komma undan missnöjda med Knights förklaring till Nikes användning av kontraktsfabriker över hela världen, särskilt i Asien, och arbetsförhållandena i dessa fabriker. Företaget sökte de bästa fabrikerna och arbetade sedan med dem för att förbättra förhållandena, skriver Knight.

han uttrycker ånger över sin defensivitet när företaget kom under upprepad attack över frågan för två decennier sedan. Han noterar att kontraktsfabriker som Nike hjälpte till att förbättra levnadsstandarden och observerade att han såg fattiga förhållanden på en världsomspännande resa som han tog som 24-åring.boken förklarar dock inte helt företagets beslut att i stor utsträckning kringgå skokonstruktion i USA. Den enda godbit som erbjuds: Knight, som ung man, såg att Japanskgjorda kameror kostar mindre än tyskgjorda kameror och han föreställde sig potentialen för Japanskgjorda atletiska skor att konkurrera med tyskgjorda Adidas och Puma.

och med den kronologiska berättelsen stoppad 1980 sammanfattas fabrikskonflikten i kort ordning i det sista kapitlet. Det räcker med att säga att boken inte nämner Knights 1997-intervju med ”The Big One” dokumentärtillverkaren Michael Moore, där Knight insisterade på att människor i Moores hemstad Flint, Michigan, inte skulle vara intresserade av skofabriksjobb.men Knight hävdar att det har varit ett större gott betjänat med massproduktion av konsumtionsvaror i fattiga regioner utomlands. Idag är Nike-kontraktsfabriker ”bland de bästa i världen”, skriver Knight och lägger till:

”ur sweatshop-krisen kom också Girl Effect, en massiv Nike-ansträngning för att bryta generationscyklerna av fattigdom i världens dystra hörn.”Knight har sagt att han kommer att avgå i slutet av juni som ordförande för Nike-styrelsen och ytterligare distansera sig från den dagliga verksamheten. Här hoppas författaren, 78, tar en spricka på en annan bok eller två.

–Allan Brettman

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.