Phil Knight ' s memoir streker familie, glatter over kontrovers (anmeldelse)

I «Shoe Dog: En Memoir Av Skaperen Av Nike,» Phil Knight sender leseren på en omvisning i selskapets skapelse og formative år, fra 1962, da han tok de første skritt for å starte et selskap, til 1980, da selskapet gjorde en offentlig lager tilbud.

det er en fascinerende historie. Og mens det har blitt fortalt i andre bøker og utallige nyhetsartikler, er dette første gang hovedpersonen virkelig har åpnet seg om hans minner om Nikes tidlige historie.

Knight personlige historie skiller denne boken fra Andre Om Nikes historie. Leserne kan komme unna overrasket over betydningen av familien.Så mange tidligere fortellinger Av Ridderlegenden har lagt vekt på Den farlignende innflytelsen Fra university Of Oregon track coach Bill Bowerman. Knight løp For Ender i hans undergrad dager og senere søkte sin gamle trener som et selskap co-grunnlegger.i «Shoe Dog» lærer vi imidlertid at det var en annen, mye mer innflytelsesrik farsfigur i Ridders liv-William «Bill» Knight, Ridders far, hvis egen historie var forankret i ydmyke begynnelser I Roseburg.Igjen og igjen beskriver Boken Knight som søker og mottar sin fars hjelp. Bokens vurdering inkluderer feilene til sin far, den tidligere utgiveren Av Oregon Journal. Studenter Av Ridderlegenden kan bli overrasket over den virkelige kilden til hans kallenavn, «Buck», som Ofte har blitt kreditert Bowermans kløkt.Ridders mor, Lota Hatfield Knight, var også en viktig støttespiller. Han husker fondly hennes symbolske kjøp av et par joggesko på en sentral tid i selskapets historie-for å vise støtte til sin eneste sønn, samt justere nesen til mannen sin.Knight kone, Penny, vises gjennom hele boken etter at hun og forfatteren møttes for første gang I En Portland State University regnskap klasse Knight var undervisning, en hendelse fortalt med kjærlighet og humor.Og Knight nevner ofte sin beklagelse for ikke å tilbringe mer tid med sine sønner, Matthew Og Travis – en beklagelse som blir spesielt gripende etter Matthews død i en alder av 34 år i en dykkerulykke. Knight beskriver omstendighetene rundt ulykken, samt hjerteskjærende øyeblikk da han og Penny hørte nyheten.Knights definisjon av familie strekker seg til hans medarbeidere, spesielt en kjernegruppe menn som bidro til å starte selskapet, spesielt første heltidsansatt Jeff Johnson og fjerde heltidsansatt Bob Woodell.Viktige øyeblikk i selskapets historie er øyeblikk av komedie, for eksempel opprettelsen av swoosh-logoen av Carolyn Davidson, En Student Ved Portland State University:»da Jeg kom tilbake til Oregon, inviterte jeg henne til kontoret igjen og fortalte henne at vi trengte en logo. ‘Hva slags?’spurte hun. ‘Jeg vet ikke,’ sa jeg. ‘Det gir meg mye å gå på,’ sa hun. ‘Noe som fremkaller en følelse av bevegelse,’ sa jeg. ‘Bevegelse,’ sa hun, tvilsomt.

Knight bryr Seg ikke om det fete merket Davidson produserer. Swoosh-logoen regnes nå som en av de mest gjenkjennelige i verden, men Knight sa berømt da den ble vedtatt: «jeg elsker det ikke. Kanskje det vokser på meg.»

Senere Kommer Johnson opp med firmanavnet, en handling av desperasjon for produksjonen av selskapets første sko. Woodell og Knight diskuterer fordelene Til Nike, den greske gudinnen til seier, blant andre valg. Knight gjorde det siste anropet.

«‘ Hva bestemte du deg for?- Woodell spurte meg på slutten av dagen. Nike, mumlet jeg. ‘Hm,’ sa han. ‘Ja, jeg vet,’ sa jeg. ‘Kanskje det vil vokse på oss,’ sa han.

Knight kritikere kan være fornøyd med å se boken fungerer som en skriftestol der han lister en rekke synder. Ga ikke nok-eller noen-ros til sine ansatte? Skyldig. Hadde en fallende ut med verdsatt ansatt Og venn Rob Strasser som forble omstridt Før Strasser døde? Skyldig. Trodde Ryan Leaf ville være en bedre quarterback Enn Peyton Manning? Fikk Ikke Bo Jackson re-signert? Tviler Magic Johnson ville gjøre det i NBA? Skyldig, skyldig, skyldig.men detractors kan komme unna misfornøyd Med Knight forklaring På Nike bruk av kontrakt fabrikker over hele verden, spesielt I Asia, og arbeidsforholdene i disse fabrikkene. Selskapet søkte de beste fabrikkene og jobbet med dem for å forbedre forholdene, Skriver Knight.

han uttrykker anger over sin forsvarsevne da selskapet kom under gjentatte angrep over problemet for to tiår siden. Han bemerker at kontraktsfabrikker som Nike bidro til å forbedre levestandarden, og observerte at han så fattige forhold på en verdensomspennende reise han tok som 24-åring.boken forklarer imidlertid ikke fullt ut selskapets beslutning om å i stor grad omgå skobygging i Usa. Den eneste tingen som tilbys: Knight, som ung mann, så At Japanskproduserte kameraer koster mindre enn tyskproduserte kameraer, og han forestilte seg potensialet For Japansk-laget atletisk fottøy for å konkurrere med Tyskproduserte Adidas og Puma.

og med den kronologiske historien som stoppet i 1980, er fabrikkens kontrovers oppsummert i kort rekkefølge i siste kapittel. Det er nok å si at boken ikke nevner Ridders 1997-intervju med» The Big One » dokumentarmaker Michael Moore, der Knight insisterte på at folk I Moores hjemby Flint, Michigan, ikke ville være interessert i skofabrikkjobber.

Men Knight hevder det har vært en større god servert med masseproduksjon av forbruksvarer i fattige regioner i utlandet. I dag, Nike kontrakt fabrikker «er blant de beste i verden,» Knight skriver, legge:»Ut av sweatshop-krisen kom Også Girl Effect, en massiv Nike-innsats for å bryte generasjonssyklusene av fattigdom i verdens dystre hjørner.»Knight har sagt at Han vil gå av i slutten Av juni som styreleder For Nike board, og distansere seg ytterligere fra den daglige driften. Her håper forfatteren, 78, tar en sprekk på en annen bok eller to.

–Allan Brettman

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.