Phil Knight 's memoir subliniază familia, glosează controversa (recenzie)

în” Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike”, Phil Knight trimite cititorul într-un tur al anilor de creație și formare ai companiei, din 1962, când a făcut primii pași pentru a începe o companie, până în 1980, când compania a făcut o ofertă publică de acțiuni.

este o poveste fascinantă. Și, deși a fost spus în alte cărți și nenumărate articole de știri, aceasta este prima dată când protagonistul s-a deschis cu adevărat despre amintirile sale despre istoria timpurie a Nike.

povestea personală a lui Knight diferențiază această carte de altele despre istoria Nike. Cititorii pot fi surprinși de importanța familiei.

atât de multe relatări anterioare ale legendei Cavalerului au subliniat influența asemănătoare tatălui antrenorului de la Universitatea din Oregon, Bill Bowerman. Knight a fugit pentru Ducks în zilele sale de student și mai târziu și-a căutat vechiul antrenor ca cofondator al companiei.cu toate acestea, în” Shoe Dog”, aflăm că a existat o altă figură tată mult mai influentă în viața lui Knight-William” Bill ” Knight, tatăl Cavalerului, a cărui istorie a fost înrădăcinată în începuturile umile din Roseburg.

de nenumărate ori, cartea îl descrie pe Knight căutând și primind ajutorul tatălui său. Evaluarea cărții include defectele tatălui său, fostul editor al Jurnalului Oregon. Studenții legendei Cavalerului pot fi surprinși de adevărata sursă a poreclei sale, „Buck”, care a fost adesea creditată pentru inteligența lui Bowerman.mama lui Knight, Lota Hatfield Knight, a fost, de asemenea, un susținător crucial. Își amintește cu drag cumpărarea simbolică a unei perechi de adidași într-un moment crucial în istoria companiei-pentru a arăta sprijin pentru singurul ei fiu, precum și pentru a-și schimba nasul soțului.soția lui Knight, Penny, apare pe tot parcursul cărții după ce ea și autorul s-au întâlnit pentru prima dată într-o clasă de contabilitate a Universității de Stat din Portland, Knight preda, un eveniment povestit cu afecțiune și umor.

și Knight menționează adesea regretul său pentru că nu a petrecut mai mult timp cu fiii săi, Matthew și Travis-un regret care devine deosebit de dureros după moartea lui Matthew la vârsta de 34 de ani într-un accident de scufundări. Knight descrie circumstanțele accidentului, precum și momentul sfâșietor când el și Penny au auzit vestea.definiția familiei lui Knight se extinde la colegii săi, în special la un grup de oameni care au ajutat la înființarea companiei, în special primul angajat cu normă întreagă Jeff Johnson și al patrulea angajat cu normă întreagă Bob Woodell.

momentele esențiale din istoria companiei sunt momente de comedie, cum ar fi crearea logo-ului swoosh de Carolyn Davidson, studentă la Universitatea de Stat din Portland:

„când m-am întors în Oregon, am invitat-o din nou la birou și i-am spus că avem nevoie de un logo. Ce fel? a întrebat ea. -Nu știu, am spus. ‘Asta îmi dă multe de continuat’, a spus ea. Ceva care evocă un sentiment de mișcare, am spus. – Mișcare, spuse ea, dubioasă.

lui Knight nu-i pasă de bifa grasă pe care o produce Davidson. Logo-ul swoosh este acum considerat unul dintre cele mai recunoscute din lume, dar Knight a spus faimos la momentul adoptării sale: „nu-mi place. Poate că va crește pe mine.”

Mai târziu, Johnson vine cu numele companiei, un act de disperare pentru producția primului pantof al companiei. Woodell și Knight dezbat meritele Nike, zeița greacă a Victoriei, printre alte alegeri. Knight a luat decizia finală.

„‘ ce ai decis? Woodell m-a întrebat la sfârșitul zilei. Nike, mormăi. – Hm, a spus el. – Da, știu, am spus. – Poate va crește pe noi, a spus el.

detractorii Cavalerilor pot fi mulțumiți să vadă că cartea servește ca confesional în care enumeră o varietate de păcate. Nu a dat suficient-sau orice-lauda pentru angajații săi? Vinovat. A avut o cădere cu angajat valoros și prieten Rob Strasser, care a rămas controversat până când Strasser a murit? Vinovat. Credeai că Ryan Leaf ar fi un fundaș mai bun decât Peyton Manning? Nu a primit Bo Jackson re-semnat? Te îndoiești că Magic Johnson va ajunge în NBA? Vinovat, vinovat, vinovat.

dar detractorii pot veni nemulțumiți de explicația lui Knight pentru utilizarea de către Nike a fabricilor contractuale din întreaga lume, în special în Asia, și de condițiile de muncă din acele fabrici. Compania a căutat cele mai bune fabrici, apoi a lucrat cu ei pentru a îmbunătăți condițiile, scrie Knight.

el își exprimă regretul față de defensivitatea sa atunci când compania a fost atacată repetat în legătură cu problema în urmă cu două decenii. El observă că fabricile contractuale precum Nike au contribuit la îmbunătățirea nivelului de trai, observând că a văzut condiții sărace într-o călătorie la nivel mondial pe care a făcut-o când avea 24 de ani.cu toate acestea, cartea nu explică pe deplin decizia companiei de a ocoli în mare măsură construcția de încălțăminte în Statele Unite. Singurul tidbit oferit: Knight, în tinerețe, a văzut că camerele fabricate în Japonia costă mai puțin decât camerele fabricate în Germania și și-a imaginat potențialul încălțămintei atletice fabricate în Japonia de a concura cu Adidas și PUMA fabricate în Germania.

și cu povestea cronologică oprindu-se în 1980, controversa fabricii este rezumată în scurt timp în ultimul capitol. Este suficient să spunem că cartea nu menționează interviul lui Knight din 1997 cu producătorul de documentare „The Big One” Michael Moore, în care Knight a insistat că oamenii din orașul natal al lui Moore, Flint, Michigan, nu ar fi interesați de locurile de muncă din fabrica de încălțăminte.dar Knight susține că a existat un bun mai mare servit cu producția în masă a bunurilor de consum în regiunile sărace de peste mări. Astăzi, fabricile de contracte Nike „sunt printre cele mai bune din lume”, scrie Knight, adăugând:

„din criza atelier a venit, de asemenea, efectul fata, un efort masiv Nike pentru a rupe ciclurile generaționale ale sărăciei în cele mai sumbre colțuri ale lumii.”

Knight a declarat că va demisiona la sfârșitul lunii iunie din funcția de președinte al Consiliului Nike, distanțându-se în continuare de operațiunile de zi cu zi. Iată speranța autorului, 78, ia o fisură la o altă carte sau două.

–Allan Brettman

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.